De dagen worden steeds korter en de temperaturen dalen. Oftewel: we zitten midden in de herfst, en winter is coming. En dan hebben we ook nog steeds te maken met de corona-pandemie, waardoor we extra goed op onze gezondheid en die van anderen moeten letten. 

Iedereen weet intussen wat je kunt doen om besmetting te voorkomen: regelmatig je handen wassen en genoeg afstand bewaren van anderen. Maar daarnaast is het een goed idee om nu ook je weerstand wat meer aandacht te geven zodat je lichaam bestendiger is, mocht je toch in aanraking komen met een virus of ziekteverwekker. 

Eet gevarieerd

Om gezond te blijven en je weerstand sterk te houden, heeft je lichaam vitamines en mineralen nodig. Zelf maak je die niet of nauwelijks aan; je haalt ze vooral uit je voeding. Wees je dus bewust van wat je eet, om ervoor te zorgen dat je geen tekorten oploopt die je weerstand verzwakken.

Waarschijnlijk denk je meteen aan vitamine C: je lichaam gebruikt daar heel veel van om je afweersysteem te ondersteunen. En als je ziek bent geweest, helpt vitamine C je herstel te versnellen. Je lichaam maakt deze vitamine niet zelf aan, maar haalt het vooral uit groente en fruit. Citrusvruchten, zwarte bessen en kiwi’s zijn rijk aan vitamine C, maar ook boerenkool, paprika en spruitjes zijn goed om te eten als je je immuunsysteem een boost wil geven. Onthoud wel dat hoe verser de groente of het fruit is, hoe meer vitamine het bevat.  

Ook vitamine A heeft een positieve invloed op je inwendige afweersysteem, maar ook op je huid en je slijmvliezen, die je uitwendige verdedigingslinie vormen. Je vindt deze vitamine vooral in dierlijke vetten. In verschillende groenten, zoals wortel en boerenkool, komen bovendien carotenoïden (provitamine A) voor, die je lichaam kan omzetten in vitamine A.  

Een voorbeeld van een mineraal dat je weerstand ondersteunt, is zink. Dit heeft je lichaam nodig voor het opbouwen van eiwitten en daarmee ondersteunt het ook de groei en vernieuwing van weefsel. Zink haal je o.a. uit dierlijke producten als vlees, vis en zuivel, maar ook uit volkorenproducten, peulvruchten en rijst.  

Ga naar buiten en beweeg

Een weerstand-ondersteunende vitamine die je lichaam wél zelf aan kan maken, is vitamine D. Ga dus naar buiten, het liefst overdag, want je lichaam haalt vitamine D uit de uv B-straling van de zon. En als je dan toch buiten bent, beweeg! Regelmatig bewegen kan chronische inflammatie verminderen, waardoor je je afweersysteem wat rust gunt. Je hoeft echt geen marathon te lopen of een obstacle run te voltooien, een wandeling of fietstochtje is ook al goed. Sterker nog: overmatig sporten kan juist averechts werken voor je immuunsysteem.

Voel je ook mentaal goed in je vel

Voor een sterke weerstand is het niet alleen belangrijk om lichamelijk fit te zijn. Ook je mentale toestand heeft invloed op hoe je je fysiek voelt en dus ook op je immuunsysteem. Zorg ervoor dat je genoeg uitrust en niet te veel langdurige stress ervaart. Besteed daarom genoeg aandacht aan activiteiten die je blij en rustig maken. Probeer daarnaast goed te slapen, ook omdat je lichaam tijdens je slaap cytokines aanmaakt die je immuunsysteem sterker maken. 

Let op met supplementen

Als je er een gezonde levensstijl op nahoudt, krijg je meestal de vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt om je weerstand op peil te houden. Maar misschien wil je of kun je niet alles eten, waardoor je bepaalde vitamines mist. En als je een getinte of donkere huid hebt, of als je niet zo vaak wordt blootgesteld aan zonlicht, is het voor je lichaam moeilijk om genoeg vitamine D aan te maken. Daarbij komt nu ook nog eens de hele corona-situatie, waardoor je mentaal ook wat minder stabiel kunt zijn, en je afweersysteem uit evenwicht kan worden gebracht. 

Je bent dan misschien geneigd om naar supplementen te grijpen. Baadt het niet, dan schaadt het niet, toch? Maar daar moet je mee oppassen, want je kunt ook een teveel aan vitamines en mineralen innemen. Alles wat je te veel hebt, is ballast. Het slurpt energie, in plaats van dat het je energie geeft. Een overvloed aan supplementen kan in extreme gevallen zelfs schadelijk zijn voor je gezondheid. 

Win persoonlijk advies in

Niemand is hetzelfde, en er is dan ook niet één standaardoplossing voor eventuele tekorten of een lage weerstand. Het is daarom belangrijk om advies in te winnen dat voor jou op maat is gemaakt. Een orthomoleculair therapeut vindt voor jou de beste manier om een tekort aan vitamines en mineralen aan te vullen, en helpt je te bepalen wat voor jou specifiek werkt om je weerstand te verhogen. Of het nu gaat om een verandering in je eetpatroon, massagetherapie of voedingssupplementen. 

Bekijk wat een orthomoleculair therapeut allemaal voor je kan betekenen, of vraag een consult aan op www.op-almere.nl

Check hier of mijn consulten in aanmerking komen voor vergoeding bij uw verzekeraar/polis.

check of je verzekering de consulten vergoedt

Privacy verklaring

Kigelia Lichaam en Geest / Orthomolecualre Praktijk Almere respecteert uw privacy en draagt zorg voor het vertrouwelijk behandelen van uw persoonlijke informatie. Wij verstrekken of verkopen geen enkele persoonlijke informatie aan derden, met uitzondering van aan de door u geselecteerde gezondheids-professional.

lees hier de volledige privacy verklaring

Copyright © 2018 by OP-Almere.nl . All rights reserved.