Een goede nachtrust is misschien wel de meest onderschatte pijler van een gezonde levensstijl.

Goed slapen is essentieel. Ons lichaam heeft voldoende rust nodig om op te laden en te herstellen. Zonder voldoende slaap raakt onze energiebalans verstoord. Bovendien zijn onze weerstand en ons immuunsysteem gekoppeld aan ons slaappatroon.

Helaas is een goede nachtrust niet voor iedereen vanzelfsprekend. Sterker nog, voor veel mensen is het iets waar ze slechts van kunnen dromen. ‘s Avonds slecht in slaap kunnen komen, niet goed kunnen doorslapen en vroeg wakker worden – stuk voor stuk problemen waardoor je je overdag behoorlijk energieloos kunt voelen. En het warme weer van de afgelopen weken werkt ook niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust. 

In deze blog vertel ik je graag het een en ander over het belang van een goede nachtrust. Ook deel ik een paar waardevolle tips die je kunnen helpen om beter te slapen. Sommige tips kun je het hele jaar door toepassen, maar ik heb ook een paar tips toegevoegd die met name handig zijn wanneer het erg warm is. 

Waarom is een goede nachtrust zo belangrijk?

Door te slapen geef je je hersenen de mogelijkheid om alle indrukken van de dag te verwerken. Onderzoek heeft aangetoond dat slaap gelinkt kan worden aan allerlei hersenfuncties, waaronder concentratie, productiviteit en cognitie. Je presteert een stuk beter na een nacht goed slapen.

Daarnaast is een goede nachtrust belangrijk voor lichamelijk herstel en onderhoud. Wist je bijvoorbeeld dat slaap en het immuunsysteem onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn? Onvoldoende slaap maakt je vatbaarder voor allerlei vervelende ziektes en aandoeningen. Zo blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het World Journal of Gastroenterology dat een tekort aan slaap kan bijdragen aan het ontstaan van ontstekingsaandoeningen van de darm.

Kortom, een goede nachtrust is belangrijk voor je lichamelijke en mentale gezondheid. Helaas zorgt die kennis alleen er niet voor dat je ineens beter kan slapen. Hopelijk kunnen de volgende tips je daar wel bij helpen. 

6 tips om beter te slapen

Tip 1. Beweeg regelmatig (maar vermijd intensieve beweging vlak voordat je gaat slapen)

Wanneer je moe bent val je vaak makkelijker in slaap, en door te bewegen maak je je lichaam moe. Intensief sporten vlak voor je gaat slapen is echter geen goed idee: hierdoor blijft je lichaam langer ‘aan’ staan en duurt het langer om in slaap te komen.  

Tip 2. Zorg voor voldoende vitamine D

Uit onderzoek blijkt dat een tekort aan vitamine D kan leiden tot een slechte slaapkwaliteit, een kortere slaapduur en slapeloosheid. Reden genoeg om wat vaker naar buiten te gaan voor wat extra vitamine D (zonlicht). Laat je vitamine D bloedwaardes checken bij de huisarts of in de praktijk. 

Tip 3. Verminder het gebruik van digitale apparaten

Het beste is om ongeveer 1,5 uur voordat je gaat slapen je smartphone en tablet weg te leggen en de tv uit te doen.

Tip 4. Neem een lauwwarme douche (of drink een kop thee)

Om goed te kunnen slapen, moet je lichaam in de loop van de avond kunnen afkoelen. Uit onderzoek blijkt dat een lauwwarme douche voordat je je bed in duikt, kan helpen om makkelijker in slaap te vallen. Een lauwwarme douche zorgt er namelijk voor dat je bloedvaten zich verwijden, waardoor je lichaam makkelijker afkoelt. 

Een kop lauwwarme kop thee drinken kan ook helpen om je lichaamstemperatuur te verlagen. Zorg er wel voor dat het thee is waar geen cafeïne in zit. 

Tip 5. Zet ‘s avonds pas je ramen open

Je ramen open zetten met warm weer is geen goed plan. De warme lucht van buiten trekt dan naar binnen, en voor je het weet is het in je slaapkamer niet meer uit te houden. Houd daarom je ramen overdag dicht, en zet ze pas open wanneer het buiten is afgekoeld. 

Tip 6. Doe een ontspanningsoefening of mindfulness-meditatie

Ontspanningsoefeningen helpen je lichaam en geest om de drukte van de dag los te laten en tot rust te komen. Ook mindfulness kan je helpen om beter te slapen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die mindfulness beoefenen minder last hebben van slapeloosheid, stress en depressie. Benieuwd of mindfulness iets voor jou is? Hier vind je een aantal gratis mindfulness -oefeningen om te proberen.

Hopelijk helpen deze tips je om beter te slapen. Weet jij nog een handige tip om beter te slapen? 

Hartelijke groeten (en alvast welterusten), Moreno

Check hier of mijn consulten in aanmerking komen voor vergoeding bij uw verzekeraar/polis.

check of je verzekering de consulten vergoedt

Privacy verklaring

Kigelia Lichaam en Geest / Orthomolecualre Praktijk Almere respecteert uw privacy en draagt zorg voor het vertrouwelijk behandelen van uw persoonlijke informatie. Wij verstrekken of verkopen geen enkele persoonlijke informatie aan derden, met uitzondering van aan de door u geselecteerde gezondheids-professional.

lees hier de volledige privacy verklaring

Copyright © 2018 by OP-Almere.nl . All rights reserved.