Eetpatroon en beweging: basis voor welzijn en gezond ouder worden

Een gebalanceerde voedingspatroon en minimaal 30 minuten bewegen per dag zou voldoende moten zijn om gezond oud te worden. Daaraan worden we dagelijks herinnerd door TV, radio, op internet (blogs, vlogs,  pinterest, Instagram). Maar wat houdt dat precies in een gebalanceerde voedingspatroon? En hoe intensief moeten de 35 minuten zijn? Moet ik dan veel vlees en geen broood? of was het dan andersom? Is suiker dan wel zo gevaarlijk of kan ik nog een klontje in mijn koffie doen? Is 30 wandelen ook voldoende bewegingn of moet ik 5 kilometers per dag hardlopen?

Dat zijn een aantal vragen waarmee men vaak zit en door de bomen (allerlei informatie canalen, guru’s) het bos (wat gezond voor ze is) niet meer zien.

Dat probeer ik met mijn cliënten te doen. Kiezen tussen alle mogelijke antwoorden, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, die dat voor hen de goeden zijn.

Ik geloof niet helemaal in “one shoe fits all”. Ik wil namelijk maatwerk leveren. We zijn allemaal mensen maar ook allemaal van elkaar verschillend. Niet iedereen heeft de zelfde baat (of reageert op dezelfde manier) van 2 paracetamols. Sommige hebben er aan één meer dan genoeg, andere voelen pas iets na de vierde.

Waarom zou anders zijn met voeding en beweging. En dat geloof ik voor “gezonde” mensen, hoe werkt het als ons lijf niet helemaal goed in balans is en zijn werk niet meer optimaal doet.

Orthomoleculaire voedingsadvies is net als therapie en “op maat gemeten pak”.

Voorvader orthomoleculaire geneeskunde?Hippocraes zei een paar duizend jaar geleden “laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.” Toen had hij al een vermoede dat voeding een centrale rol speelt in de gezondheid van de mens (en dier).

Er zijn vele stoffen die we nodig hebben om te groeien, herstellen, energie maken om te bewegen en denken, rusten. Van al deze stoffen kunnen we een deel zelf aanmaken maar een grote deel niet. De laatste zullen we tot ons moeten nemen door ze (idealiter) op te eten.

Niet alleen wat men niet gebruikt vormt  ballast , maar het kan ook zover gaan dat dat ballast  ziekmakend kan worden. We kennen allemaal het spreekwoord “overdaad schaadt”.. ook te veel aan iets dat normaliter goed is , kan (en zal) schade aanrichten.

Alleen de hoeveelheid maakt het vergif”” (Paracelsus)

Zelfs water kan toxisch worden. Maar ik wil u nog een stap verder brengen: wat voor mij een toxische hoeveelheid is, hoeft het voor u niet te zijn. Ik kan bijvoorbeeld me al ziek voelen als ik een eitje bak terwijl u met een uitsmijter met 3 eieren zich in prima forma voelt. Daar gaat “het maatpak “over. Samen gaan we op zoek naar wat bij u het beste past en u het meest goed laat voelen.

Vergelijkbare gedachtegang voor beweging. We zijn niet allemaal marathonlopers  of sprinters,  klimmers of zwemmers. De maat van beweging dat gezond voor ons is is ook niet vast en onveranderlijk, maar aan te passen aan de situatie en conditie waar we ons vinden in een bepaalde moment. Er zijn zo veel mogelijkheden…  een ding staat wel vast: spieren (net als hersenen) volgen het principe  “use it or lose it”, ze moeten gebruikt worden.

Samen met u ontwikkelen we een gezonde eet en beweeg patroon die bij u past, en we bespreken een programma (tijd verbonden) waaraan we de ontwikkelingen toetsen en dat we zo nodig aanpassen wanneer uw situatie verandert.

Gaat u de uitdaging om uw persoonlijk plan voor een gezonde lijfstijl vol energie en gezondheid met mij aan?

Maak nu een afspraak en laat je adviseren!

 

Aandoeningen waar wij o.a. van hulp kunnen zijn

  • Pijn aandoeningen:  Musculoskeletale pijn (rug, nek, knie, schouder, elleboog, enz.), Artritis, migraine, hoofdpijn, fibromyalgie, TMJ, post-operatief herstel, aandoeningen van het zenuwstelsel.
  • Ademhalingsstoornissen: astma, allergieën, sinus problematieken.
  • Maagdarmstelselaandoeningen: prikkelbare darmsyndroom, voedingsintolerantie, gastritis, zure reflux, indigestie, obstipatie / diarree.
  • Gezondheid voor vrouwen: onvruchtbaarheid, PMS, menstruele onregelmatigheden, poly-cysteus ovariumsyndroom, overgangklachten, hormonale disbalans, reproductieve stoornissen, Candida infectie.
  • Gezondheid voor mannen: incontinentie, reproductieve aandoeningen, prostaatproblemen.
  • Gezondheid van kinderen:   Allergieën, ADD / ADHD, Slaapstoornissen, Spijsverteringsproblemen, Obesitas, Maagpijn / Misselijkheid, Hoofdpijn.
  • Mentaal / emotioneel: Neerslachtigheid/ depressiviteitsklachten, Angsten, Slapeloosheid, Slaapstoornissen, Stress.
  • en ook : Huidklachten, Metaboolsyndroom (Diabetes 2), overgewicht, hart- en vaat ziektes (voornamelijk preventief), Chronische vermoeidheid, verminderde weerstand
How Diet and Exercise Works

Nulla quis tempor sem. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Etiam et feugiat tortor. Mauris pharetra, purus accumsan finibus consectetur, nunc purus cursus nisl. Sed pellentesque efficitur accumsan.

Maecenas varius, tellus a finibus sodales, dolor tortor efficitur nisl, id auctor dui nunc sit amet leo. Vivamus sit amet porta sapien. Morbi nec pretium elementum nunc.

Maak een afspraak

Check hier of mijn consulten in aanmerking komen voor vergoeding bij uw verzekeraar/polis.

check of je verzekering de consulten vergoedt

Privacy verklaring

Kigelia Lichaam en Geest / Orthomolecualre Praktijk Almere respecteert uw privacy en draagt zorg voor het vertrouwelijk behandelen van uw persoonlijke informatie. Wij verstrekken of verkopen geen enkele persoonlijke informatie aan derden, met uitzondering van aan de door u geselecteerde gezondheids-professional.

lees hier de volledige privacy verklaring

Copyright © 2018 by OP-Almere.nl . All rights reserved.